پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250813
عرق گرماي ۵۰ درجه مشکلات اقتصادي بر جبين کارگران عسلويه/ کميسيون انرژي پاي کار کارکنان پيماني مي‌ماند؟
تاریخ انتشار : 1400/04/07 07:54:32
نمایش : 1415
کارگران پارس جنوبي در شهرستان‌هاي عسلويه، کنگان، جم و دير در دماي بالاي ۵۰ درجه روزانه ميليون‌ها دلار براي صنعت نفت سود‌آوري دارند اما با گذشت سال‌ها هنوز مشکل معيشتي و اقتصاد خانوادگي آنها در سايه بي‌توجهي مسئولين وزارت نفت داراي ابهام است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سپاس؛ عسلويه و منطقه ويژه پارس جنوبي يکي از مهمترين ميدان هاي گازي و اصلي ترين حوزه براي محاسبات اقتصادي براي کشور است که روزانه ميليون ها دلار سودآوري براي کشور دارد.

اين منطقه بزرگترين حوزه نفت و گاز کشور است که به عنوان پايتخت انرژي ايران در سطح ملي و بين الملي نقش آفريني مي کند و براي چرخاندن چرخه اقتصادي نفت و گاز روزانه هزاران کارگر، مهندس، متخصص و غيره فعاليت دارند.

طبيعتا با توجه به شرايط آب و هوايي و درآمدي که حاصل زحمات کارگران و عرق ريختن آنها در دماي بالاي ۵۰ درجه شاهد هستيم، نبايد مشکلاتي در حوزه پرداخت معوقات و يا افزايش نرخ بيکاري در اين منطقه باشيم.

اما مسئولين وزارت نفت و مديران ارشد دولتي در استان بوشهر نسبت به ارائه خدمات به کارگران زحمت‌کش کم‌توجه و يا بهتر مطرح کنيم بي‌توجه هستند.

درحالي که کارگران در فصل‌هاي مختلف سال با اعتصاب و اعتراض بي توجهي وزارت نفت به اين قشر را بيان مي‌کنند، اما همچنان مشکلات سالهاي گذشته نيز وجود دارد و انگار دولت و مجموعه وزارت نفت خيالي براي رفع مشکلات معيشتي و توجه به پرداخت معوقات آنها ندارد.

در هفته گذشته جمعي از کارگران زحمت‌‍کش منطقه ويژه پارس جنوبي نسبت به عدم پرداخت معوقات اعتراض کردند و از مجموعه مديريتي در پارس جنوبي گلايه‌مند شدند و فقط با يک شعار که از تبعيض و قانون گريزي خسته شده‌ايم!

اعتراضات کارگران صنعت نفت از روزهاي پاياني خردادماه در نقاط مختلف کشور آغاز شد تا اينکه طي روزهاي گذشته به منطقه ويژه پارس جنوبي عسلويه و پالايشگاه هاي استان بوشهر رسيد.

کارکنان صنعت نفت در بيش‌تر اعتراضات يک سال گذشته خود خواسته‌هاي مشابهي داشته‌اند و آن اجرايي نشدن بندهاي معيشتي ماده ۱۰ قانون وظايف و اختيارات نفت است. هم‌چنين بسياري از کارمندان و کارگران صنعت نفت با تصويب ماده (۱) جزء الف تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور از سوي مجلس شوراي اسلامي در سال جديد با تعيين سقف و کسوراتي که در حقوقشان اعمال شده، مي‌گويند افزايش حقوق خاصي در سال جديد نداشته‌اند و حتي براي برخي از آن‌ها حقوق نسبت به پارسال کاهشي شده است.

اين کارگران در پيامي به رئيس جمهور آينده جمهوري اسلامي ايران در خواست خود را خيلي کوتاه نوشتند:

حذف کامل پيمانکاران و عقد قرارداد مستقيم با تمام نيروهاي چارتي صنعت نفت، چه در سرزمين اصلي و چه در مناطق آزاد.

اجراي طرح طبقه بندي مشاغل بر اساس قانون کار براي تمام نيروهاي شاغل در صنعت نفت بدون استثنا.

اجراي طرح مزاياي اقليمي براي تمام کارکنان از جمله قراردادي‌ها و پيمانکاري‌ها

 پرداخت يکسان مزد و مزاياي مزدي به تمام نيروها براي نمونه يکسان‌سازي عيدي‌هاي پايان سال.

پيگيري نماينده ولي فقيه در استان براي رفع مشکل کارگران عسلويه

حضرت آيت الله صفايي بوشهري نماينده مقام معظم رهبري در استان بوشهر در روزهاي گذشته طي تماس تلفني با رئيس کميسيون انرژي مجلس جهت حل مشکل کارکنان صنعت نفت موضع را در جريان پيگيري جدي قرار داد.

آيت الله صفايي بوشهري جهت حل مشکل به وجود آمده براي کارکنان صنعت نفت در رابطه با تعديل حقوق آنها با فريدون عباسي رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به صورت تلفني مذاکره کرد.

در اين تماس تلفني ضمن ارائه تذکراتي از طرف آيت الله صفايي بوشهري درباره اين مشکل، طرفين در ارتباط با راه‌کارهاي مختلف برطرف شدن اين مشکل به گفت و گو پرداختند و طرح هايي در اين زمينه بيان کردند.

در ادامه رئيس کميسيون انرژي مجلس قول داد براي حل اين مشکل رايزني‌هايي با دولت، وزارت نفت و رياست مجلس انجام دهد.

پيش از اين آيت الله صفايي بوشهري در اين رابطه با گراوند استاندار بوشهر و حجت الاسلام والمسلمين احمدي نماينده مردم شريف کنگان، عسلويه، جم و دير به صورت تلفني مذاکره کرده و ايشان نيز براي حل اين مشکل تلاش هايي از قبل داشته و در اين رابطه همکاري لازم را دارند.

کميسيون انرژي پاي کار کارکنان پيماني عسلويه

حجت الاسلام موسي احمدي نماينده مردم جنوب استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار سپاس با اشاره به مطالبات کارکنان نيروهاي پيماني شاغل در عسلويه، گفت: کميسيون انرژي تمام ظرفيتي که دارد را براي تحقق خواسته هاي به حق کارکنان صنعت نفت به کار خواهد بست.

عضو کميسيون مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: تعدادي از کارگران پيماني در عسلويه طي روزهاي اخير نسبت به عدم افزايش حقوق خود در سال ۱۴۰۰از سويي و از سوي ديگر نسبت مزاياي خود اعتراض داشتند.

احمدي افزود: يکي از خواسته هايي که اين کارگران داشتند نسبت به شرايط بد کاري و نداشتن امنيت شغلي بود. بعضي از اين کارکنان با وجود اينکه بيش از ده سال در اين صنعت مشغول کار هستند اما همچنان نحوه ي استخدام آنها به صورت قرار دادي است و امنيت شغلي ندارد.

وي تصريح کرد: عدم تامين محل اسکان مناسب از ديگر مسائلي است که اين کارکنان نسبت به آن گله مند هستند.

احمدي بيان کرد: در خصوص مشکلات حقوقي اين کارکنان ، کميسيون انرژي مجلس پيگيري هايي انجام داده است از جمله اينکه اين مطلب به اطلاع رئيس مجلس رسيده است که توسط سران قوا مورد بررسي قرار گيرد.

نماينده مردم عسلويه در خانه ملت، بيان کرد: در پيگيري ها صورت گرفته ، مسئولان وزارت نفت به کميسيون انرژي مجلس فراخوانده شداند که در خصوص مطالبات به حق اين کارگران اقدامات لازم صورت گيرد.

وي خاطر نشان کرد: يک طرح دوفوريتي براي اصلاح مجدد بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شده است که مشکلات اين کارکنان را به حد اقل برساند. يکي ديگر از راه کارهايي که مطرح شده اين است که اين کارگران به جاي قرار داد با پيمان کار به صورت رسمي با شرکت نفت قرارداد امضاء کنند.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: کميسيون انرژي تمام ظرفيتي که دارد را براي تحقق خواسته هاي به حق کارکنان صنعت نفت به کار خواهد بست.

پيشنهاد پرداخت همزمان حقوق کارگران و مهندسان صنعت نفت در عسلويه

محمد تقي ايراني معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار بوشهر با اشاره به اين موضوع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پيگيري براي بهبود مسائل رفاهي کارگران از سوي منطقه اقتصادي انرژي پارس و بازرسي از شرکت‌ها و پتروشيي‌ها در حال انجام است. هم‌چنين پيشنهاد پرداخت همزمان حقوق مديران، کارگران و کارکنان انجام شده‌ است.

محمدتقي ايراني تصريح کرد: در مورد تبعيض در پرداخت‌ها، کميسيون کارگري مصوبه‌اي در زمينه برطرف شدن تبعيض‌ها به منطقه سازمان ويژه اقتصادي انرژي پارس ابلاغ کرد. در اين شرايط تحريم و نياز کشور به توليد نفت، گاز و پتروشيمي کارگران، کارمندان و مهندسان پرتلاش صنعت نفت و گاز با حضور در محل کار خود، اجازه ندهند چرخ توليد متوقف شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html